S Markem Pešoutem aka POISON6502 jsme si povídali o tvorbě hry pro ATARI XL/XE onEscape. Hra vyšla v roce 2022 a na Silly Venture Winter Edition a vyhrála první místo. Sběratelská edice vyšla v březnu 2023 ve dvou verzích, bez soundtracku a se soundtrackem. Technicky se jedná o hru pro ATARI XL/XE, 1 MB cartridge, hudba je ve formátu stereo pro dva POKEY.

Kdo hru tvořil?

Hru jsem navrhnul, napsal, režíroval a plně ozvučil já, Fandal to celé famózně naprogramoval a PG nakreslil všechnu tu super grafiku.

O čem hra je?

Je to sci fi dobrodružný příběh o tom, jak meteorit zničil půlku planety a přinesl s sebou virus, který začal napadat lidstvo. No, a ty musíš zachránit ukradenou protilátku, která byla vyvinuta potají v podzemní laboratoři. Víc už ti nepovím, protože bys přišel o to dobrodružství, nečekané zvraty a …

Hra má přes 50 obrazovek včetně intra a opravdu se vyplatí číst veškeré texty, hlavně deníky, protože je to založené na příběhu, a pak taky, abys tam zbytečně neumřel.

Inspiroval ses u nějaké jiné hry nebo filmu?

Inspirace je ve hře vidět už v názvu. Na Amize jsem mnohokrát hrál a dohrál hru, která se jmenuje onEscapee, kterou vydala firma Invictus v roce 1997. Hra mě naprosto pohltila a uchvátila svou grafikou, hratelností a především hudbou, kterou mám stále v mp3 v mobilu i v autě.

Taky první verze a náčrty začaly vznikat už v roce 1998/9.

Asi máš rád sci-fi, že?

Co se týká filmů tak opravdu mám moc rád sci-fi. Hlavně film Blade Runner, což je můj úplně nejvíc nejoblíbenější film všech dob. Má neskutečnou atmosféru a naprosto dokonalou hudbu od Vangelise. Také jsem jednu ze skladeb ve hře použil. Pak ještě můžu jmenovat z mého top filmového žebříčku třeba Vetřelec 1 a 2, Star Trek 2 a 6 a hromady dalších.

Existuje i česká verze hry?

Česká verze není a myslím, že ani v plánu nebyla. Ozvalo se nám pár zájemců, kteří chtěli hru překládat do PL, ale sešlo z toho, protože to není jen o textech, ale i o spoustě grafiky, kterou by bylo třeba úplně předělat. Například deníky nejsou jako text, ale jako obrázky. Nebylo by to jednoduché.

Pro spuštění hry musí mít atárko 1 MB RAM přímo na desce, anebo to hra má v cartu podobně, jako třeba AVG Cartridge?

Fandal hru naprogramoval tak dobře, že pokud si koupíš origo cart nebo si spustíš free verzi z AVG Cartu, tak hra jede bez problémů na Atari s 48 kB paměti, takže není potřeba žádný upgrade ke spuštění hry. Stačí stock stroj. Nicméně, vzhledem k tomu, že hra má celý soundtrack ve stereu tak je velmi silně doporučeno hru hrát na Atari se stereo úpravou, jinak ten požitek prostě nebude úplný.

48 kB nebo 64 kB?

48 kB, to je právě zajímavé. Ale na 64 jede taky.

Ta sběratelská edice obsahuje plakát, že? Nebo i něco dalšího?

Sběratelská edice obsahuje dvoustranný plakát. Na jedné straně je kompletní mapa a na druhé krásný ručně dělaný pixelartový plakát, žádné AI nebo tak. Pak obsahuje 5 samolepek se screeny ze hry, cart se hrou a pak podle edice, kterou si koupíš, je tam soundtrack na CD jako digipack, který má obal udělaný z herní grafiky a nebo tam CD není. A abych nezapomněl, je tam krásná 12 stránková brožura, kterou jsem komplet napsal já. Je v ní celý příběh jak hra vznikala a nějaké ukázky s nepoužitou grafikou nebo mé původní náčrty levelů z roku 1999. Vlastně bych řekl, že je to celkem obsáhlé balení.

Od kdy se na hře začalo naostro pracovat? Nebo to bylo na etapy?

Opravdu se na hře začalo dělat cca v roce 2006-7, ale to byl až ten druhý začátek, ten první byl rok 99, kde se na ni taky tvrdě makalo. Byl celý soundtrack a celý první level, jen se to prostě pokazilo.

Co se pokazilo? Tohle bude čtenáře obzvláště zajímat.

Asi všechno co mohlo. Grafiku kreslil Ivan Straka, který si řikal Virgo a udělal např. textovku Masox a další. On tenkrát vytvořil pěknou 4 barevnou grafiku pro celý první level v grafickém editoru Leonardo přímo na atárku (což se už dnes navidí), ukázky jsou v našem demu z roku 1999 OnEscape, všechno to uložil na kazetu a poslal kodérovi Liboru Čermákovi (Wing), který bydlí v Praze. No a on udělal jen to malé demo a pak ticho po pěšině. Později z něho vylezlo, že tu kazetu ztratil, že s atárkem skončil a že už je mu to fuk. To bylo někdy 1999/2000 možná 01. Ivan si zálohu neudělal, takže tím to celé padlo. Zůstal pouze soundtrack, který ale zastaral natolik, že v roce 2022 už nešel použít a taky se trochu více změnil celý ráz hry. A já jsem vlastně rád, že se to tenkrát nepovedlo, protože by pak nevznikla tahle nová skvělá verze.

Cesty her jsou nevyzpytatelné…

Když se podíváš na ty původní obrázky, co se dochovaly, tak ona to není žádná sláva. Ani si vlastně zpětně moc neumím představit, jak by ta spolupráce mezi náma probíhala. Když jsem viděl, co je s tím práce, co všechno je třeba dořešit, předělat, vylepšit a zoptimalizovat … To by tenkrát snad ani nešlo. Vlastně si myslím, že i kdyby se o to všechno nepřišlo, tak by se hra stejně nedodělala, nebo by to vytuhlo někde na začátku. Libor byl dobrej kodér, ale s hrama neměl žádné zkušenosti, udělal jen pár dem a já neměl ani páru jak se taková hra dělá. Prostě jsem nakreslil level a tím hra byla pro mě skoro hotová.

Za jak dlouho je možné hru dohrát? Ptám se hlavně proto, jestli umí nějak ukládat stav.

Tak dohrát jde za 6 minut (rekord drží PG). Ale obecně je hra na cca 1-2 hodiny pokud máš s adventurama trochu zkušeností, a pak od hodiny až po neurčito. Ale hádám, že do cca 3-4 hodin se vleze i ten, kdo nikdy takové hry nehrál.

Hra ukládat nejde, i když v původním plánu to bylo. Když jsme ale viděli jak relativně jednoduché to ve výsledku je, tak jsme to tam nedávali. Původně tam mělo být i ovládání myší z ST, ale podle Fandala už by to nestíhalo, tak to tam taky není. Škoda, měla to být hustá fíčura.

Z které nejvzdálenější země od ČR si lidé hru koupili?

Oni si ji kupovali z celého světa, třeba z Brazílie, Ruska, ale i z Indie atd. atd. Je úplně všude.

Kolik se už prodalo kopií?

Těch Soundtrack Edition bylo 100 ks, hodně limited. A ty se prodaly všechny, teď už jsou jen ty bez CD a těch bylo uděláno asi 300 ks myslím a stále se to prodává. Stručný odhad je něco ke 300 prodaným kusům, což na tak omezený trh není zas tak málo.

Uvažujete o portu na jiné platformy?

V této chvíli můžu informovat pouze o tom, že port pro jistou platformu je v přípravě. PG pro ni předělává grafiku a z toho co jsem viděl ji opravdu notně vylepšil a předělal, vypadá to mnohem lépe. Bude to oficiálně oznámeno přibližně v druhé půlce tohoto roku na akci JagFest v Rochesteru.

Obsahuje hra nějaká easter eggs?

Něco málo tam je. Ale spíše je to udělaný tak, že když klikáš na objekty ve správném pořadí tak to poskládá vtipnou situaci, kdežto když klikáš jen tak na něco tak tě to nenapadne, protože nemáš tu návaznost při „gradaci“ popisů. A vůbec, pár vtípků tam je taky, chtěl jsem to držet v takové vážnější hladině, ale ono to prostě nedá tam něco takového nedat 🙂

Spousty popisů jsem vymýšlel přímo u toho, když sem dělal ty čekboxy, a to jsem taky nezmínil: to ohraničení při klikání na předměty a popisky jsem taky dělal já, to mi Fandal napsal několikabodový návod a já jel jak opice jeden za druhým asi 300x po sobě a u toho jsem si vychutnával Plzeň, takže i proto je to občas takové jaké to je. Já jsem se u toho pobavil královsky.

Spíše obecná otázka: V čem si myslíš, že se liší hry z 80. a 90. let a hry ze současnosti?

Tak to je dost obsáhlá otázka. Mně se na původních hrách z 80’s a počátku 90’s líbilo, že hráč mohl hru spustit a hrát a nemusel se učit milion nových věcí. Např. Lotus a Golden Axe (dneska si to neumím představit: to by sis vybíral ze 40 pohlaví? Obleček? Dokoupil si jiný spoďáry, tkaničky do bot, upravil obličej, tetování, účes a v průběhu hry sbíral upgrady pro žvejkačku přilepenou na podrážce?): jen sis vybral auto nebo bojovníka a šel na to. Nebo Doom, zbraň a jdu na ně. Tenhle koncept se mi líbí a baví mě.

RPG jsem spíše nehrál, ale občas mě nějaké chytlo. Například Ishar trilogie. Ale nebylo to nic co bych vyhledával. Tenkrát ty hry byly více rozškatulkované než dneska a každý si mohl vybrat. A dneska jsou ty hry smíchaný všechno dohromady a mě to dost vadí, zdržuje a hlavně nebaví. Ty RPG stromy jsou nacpaný kam se jen dá i do normální FPS. Příkladem byl Doom Eternal. Připadal jsem si jak v nějaké mobilní hře. Nemám rád budování základen a vracení se tam a budování čehosi a pak chození na mise nebo tak. Stejně tak u aut. Nechci si pořád tunit v garáži auto, měnit převodovky a olej a menežovat závody a nakupovat závodníky a u toho investovat na trhu a získávat peníze. To je teď všude a od opravdového závodění to prostě zdržuje, odvádí pozornost a mě to nebaví.

Kde si mohou čtenáři hru onEscape objednat?

Hru si můžeš objednat na AtariAge přímo tady: https://forums.atariage.com/topic/348977-onescape-physical-release-information-and-ordering/.

Ukázka ze hry

Původní demo z roku 1999

Jak POISON6502 tvoří stereo hudbu na ATARI XL/XE se dozvíte ve velkém rozhovoru na Retro Flashback: https://retro.flashback.cz/extra/rozhovor-poison6502/.


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.